W czasie kilkumiesięcznej wspólnej pracy – opartej i wykorzystującej naukowe metody pracy z ciałem, rozumienia jego biomechaniki – nie tylko poszczególni muzycy nauczyli się takiej pracy z ciałem, która powoduje mniej dolegliwości bólowych czy uzyskanie lepszej koordynacji, ale także orkiestra jako całość odnalazła znacznie lepszą harmonię dźwięku.
Science for Music zrodził nowy wtór Instytut Nowego Dźwięku w 2023 r.
Misją stowarzyszenia jest edukacja muzyków zawodowych oraz amatorów w zakresie fizjologicznego funkcjonowania ludzkiego organizmu podczas śpiewania, dyrygowania i grania na instrumencie. Nadzór merytoryczny nad projektem sprawuje Rafał Wysocki.
Instytut buduje w środowisku świadomość, że podstawowym narzędziem każdego muzyka nie jest warsztat, lecz jego własny organizm. Znajomość anatomii i zależności pomiędzy poszczególnymi strukturami oraz czucie ciała pozwalają poprzez małą zmianę postawy uzyskać dużą poprawę w brzmieniu głosu śpiewaka, dźwięku instrumentu czy jakości gestu dyrygenta. Jednocześnie przyczyniają się do polepszenia zdrowia oraz jakości życia muzyka.
Instytut Nowego Dźwięku pomaga muzykom rozwiązywać problemy techniczne i zdrowotne, których źródło pozostawało do tej pory niezrozumiałe i skazywało na rezygnację z zawodu i marzeń.
Nauka ta jest oparta o wieloletnie i wszechstronne wykształcenie i doświadczenie kliniczne mgr Rafał Wysockiego. Jest to unikatowe miejsce gdzie w jednym miejscu można spotkać fizjoterapię, osteopatie, Rolfing, Rolf movement i metodę Feldenkraisa pracująca na rzecz muzyków. BIO
Instytut Nowego Dźwięku regularnie organizuje praktyczne warsztaty dla wokalistów – profesjonalistów i amatorów na każdym etapie kształcenia – oraz przedstawicieli zawodów wspierających: logopedów, foniatrów, fizjoterapeutów, psychologów.
Uczestnicy wspólnie analizują konkretne wzorce posturalne, a prowadzący proponuje ćwiczenia budujące świadomość ciała, uwalniające oddech i przywracające bardziej fizjologiczną postawę.
Warsztaty prowadzi mgr Rafał Wysocki D.O.
9.11.2023 na zaproszenie kanclerz mgr Katarzyny Pleśniak Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach
„Posturologia w procesie muzycznej edukacji artystycznej. Fenomenologia przestrzeni w muzyce”fot. Barbara Kucera
Prowadzący: mgr Rafał Wysocki D.O.
Uświadamianie muzyków w zakresie fizjologicznej postawy to jedyny sposób na oszczędzenie im bólu i cierpienia, które są w stanie nawet wykluczyć z wykonywania zawodu. Profesjonalny muzyk powinien być traktowany podobnie jak zawodowy sportowiec, który w swojej karierze może liczyć na pomoc interdyscyplinarnego zespołu fachowców.
Wykład wzbogacili zawodowi muzycy z wieloletnim stażem, którzy podzielili się swoimi osobistymi doświadczeniami związanymi z pracą nad przywracaniem fizjologicznej postawy podczas gry na instrumencie.
Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród muzyków-instrumentalistów młodego pokolenia.
fot. Barbara Kucera
23.04.2024, zaproszenie przez miasto Katowice w ramach projektu Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024.Tydzień Organów w Mieście Nauki
Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
” Posturologia poznawcza a codzienne czynności w życiu człowieka. Fenomenologia przestrzenna.”
Prowadzący:mgr Rafał Wysocki D.O. oraz Marek Podkowa
fot. Marek Galica
Wzorzec posturalny człowieka kształtują czynności, które wykonuje on najczęściej – m.in. sposób, w jaki gra na instrumencie. Jeżeli nie uwzględniamy potrzeb ciała na co dzień, sposób jego funkcjonowania z biegiem lat coraz bardziej oddala się od fizjologii, co manifestuje się mniejszą mobilnością lub bólem.
17.11.2024 na zaproszenie pani dr hab. Małgorzata Podzielny, prof. AMKL Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
II Międzynarodowa Konferencja “Praca z Chórem Dziecięcym”
” Biomechanika – Posturologia – Fenomenologia w dyrygenturze”
Prowadzący: mgr Rafał Wysocki D.O.
Wstęp: Magdalena Trzcionkowska
Wykład z aktywnym udziałem uczestników
fot. Grzegorz Kubiak
fot. Grzegorz Kubiak
Fizjologiczna postura i poczucie oddechu w przestrzeni poprawia intonację i umożliwia swobodną pracę z frazą, umożliwiając jednocześnie całemu zespołowi czerpanie prawdziwej radości z muzyki. Pozwala ponadto samemu dyrygentowi uniknąć chorób zawodowych i daje możliwość bycia skutecznym w swojej pracy przez długie lata.
Uwaga!
Przeglądarka internetowa z której korzystasz jest przestarzała przez co strona może nie wyświetlać się w prawidłowy sposób. Zalecane przeglądarki: Chrome, Firefox, Opera
Developer tools
ReD Responsive Framework version